laman perkongsian detik indah …….

CAMERA SHUTTER SPEED

CAMERA SHUTTER SPEED

Kelajuan pengatup Satu kamera boleh mengawal pendedahan, tetapi ia juga salah satu alat yang paling berkuasa kreatif dalam fotografi. Ia boleh menyampaikan gerakan, tindakan pembekuan, mengasingkan mata pelajaran dan air lancar, antara lain kebolehan. Tutorial ini menerangkan bagaimana untuk mencapai pelbagai kesan-kesan ini, di samping diharap merangsang idea kreatif yang lain untuk menggunakan kelajuan shutter dalam tembakan setiap hari. Untuk latar belakang bagaimana faktor-faktor dalam pendedahan, juga melihatpendedahan kamera: aperture, ISO dan kelajuan shutter .


slow shutter speed example photoShutter Speed perlahan
fast shutter speed example photoFast Shutter Speed

Foto di sebelah kiri dan kanan oleh creativity103 (atas berputar) dan Kyle boleh (mentol), masing-masing.

LATARBELAKANG

Pengatup Satu kamera seperti * tirai yang terbuka dan membolehkan cahaya untuk memulakan pendedahan, kemudian ditutup untuk menamatkan. Foto A Oleh itu, tidak hanya menangkap saat dalam masa, tetapi sebaliknya mewakili purata cahaya mengenai satu jangkamasa. Istilah “kelajuan pengatup” digunakan untuk menggambarkan tempoh ini.

Apabila adegan mengandungi bergerak subjek, Oleh itu, pilihan kelajuan shutter menentukan yang manakah yang akan muncul beku dan yang akan direkodkan dengan kabur. Walau bagaimanapun, seseorang itu tidak boleh menukar kelajuan shutter secara berasingan – sekurang-kurangnya tidak tanpa juga memberi kesan kepada pendedahan atau kualiti imej:

Tetapan kamera Kesan sampingan yang buruk
Shutter Kelajuan lebih cepat: ↑ ISO Speed
↓ f-nombor
↑ imej bunyi bising
Kedalaman ↓ medan
Shutter Kelajuan perlahan: ↓ ISO Speed
↑ f-nombor
↓ tangan-holdability
↓ ketajaman **

** Hanya jika f-nombor meningkat sehingga ia menyebabkan kelihatan pembelauan

Gabungan di atas kelajuan ISO dan f-nombor (aperture) membolehkan rangkaian yang menakjubkan luas kelajuan pengatup dipilih. Tanpa mengira kombinasi tersebut, lebih banyak cahaya membolehkan kelajuan pengatup yang lebih cepat maksimum, manakala kurang cahaya membenarkan kelajuan pengatup yang perlahan minimum.

Bagi pendedahan yang diberikan, kamera SLR juga biasanya mempunyai pelbagai yang lebih besar kelajuan pengatup dipilih berbanding kamera kompak. Sebagai contoh, julat ini adalah kira-kira 13-14 berhenti (atau 10,000 X) dengan kebanyakan kamera SLR, tetapi selalunya hanya 8-9 berhenti (atau 500X) dengan kamera kompak. Lihat tutorial padat vs digital SLR kamera lanjut mengenai topik ini.

* Nota Teknikal: Pada masa-masa pendedahan yang sangat pendek (biasanya 1/500 kali kedua atau lebih cepat) mekanisma shutter bekerja lebih seperti celah yang bergerak dari tabir. Dalam kes itu, kelajuan shutter dan bukan mewakili jumlah masa bahawa setiap rantau sensor terdedah kepada cahaya, bukan tempoh di mana cahaya yang sampai seluruh sensor.

Menyampaikan USUL

Walaupun mungkin ada yang lihat masih fotografi sebagai menyekat, banyak dan bukannya melihat ini sebagai membebaskan, kerana masih tangkapan membolehkan kawalan yang hampir penuh terhadap bagaimana gerakan disampaikan. Sebagai contoh, tertakluk perlu diberikan sebagai coretan yang tidak dapat dikenali, atau sebagai kabur yang lebih ditakrifkan? Atau tertakluk harus kekal tajam, dengan segala sesuatu yang lain kabur? Ini dan pilihan lain adalah semua di bawah kawalan anda.

conveying motion with shutter speed - piano player example
conveying motion with shutter speed - ferris wheel example

Gambar di sebelah kiri dan kanan oleh alan parang dan durden Tyler , masing-masing.

Walau bagaimanapun, mencapai jumlah yang dimaksudkan kabur boleh menjadi sukar. Untuk kelajuan pengatup diberikan, tiga tertakluk ciri-ciri * menentukan berapa kabur mereka akan muncul:

  • Kelajuan. Subjek yang bergerak lebih cepat akan muncul lebih kabur. Yang satu ini mungkin yang paling jelas daripada tiga, tetapi sama pentingnya.
  • Haluan Motion. Subjek yang bergerak ke arah atau dari kamera biasanya tidak akan menjadi seperti yang kabur sebagai sampingan mereka bergerak ke sisi – walaupun kedua-dua subjek yang bergerak pada kelajuan yang sama.
  • Pembesaran. Subjek yang diberikan akan muncul lebih kabur jika mereka menginap di pecahan yang lebih besar bingkai imej anda. Ini mungkin jelas-kurangnya, tetapi juga yang di bawah kawalan anda, sejak pembesaran tersebut adalah kesan gabungan yang mempunyai jarak fokus dan jarak subjek. Fokus lebih panjang panjang (zoom) mengakibatkan pembesaran yang lebih untuk jarak subjek yang diberi, tetapi ini juga meningkatkan kemungkinan kabur kerana shake kamera .

* Walaupun tidak sifat tertakluk, saiz paparan juga boleh menjadi penting. Kabur yang muncul optimum dalam saiz yang kecil pada skrin mungkin kelihatan terlalu ketara dalam cetakan yang besar, sebagai contoh.

contoh kelajuan pengatup air terjun
Pengatup 
Kelajuan:
1/2 1/10 1/30 1/400

Tanpa mengira, membangunkan intuisi untuk kelajuan shutter di bawah pelbagai senario boleh menjadi sukar, tetapi dengan menggunakan uji kaji yang banyak, anda akan berada di dalam perjalanan anda.

Permohonan tertentu tetapi biasa menggunakan kelajuan shutter untuk menyampaikan usul adalah dengan bergerak air. Kelajuan shutter sekitar 1/2 kali yang kedua atau lagi boleh membuat air terjun kelihatan seperti sutera, atau gelombang kelihatan seperti kabur, kabut rendah.

Gerakkan tetikus anda ke atas kelajuan pengatup yang pelbagai ke kanan untuk melihat kesan ini.Perhatikan bagaimana membekukan gerakan menyimbah air diperlukan kelajuan shutter 1/400 saat.Sejak ini adalah gambar sudut lebar, kelajuan pengatup yang pendek boleh mencapai lihat yang serupa jika seseorang sebaliknya dekat kepada hanya sebahagian air terjun.

Seseorang juga boleh menggunakan kelajuan shutter yang perlahan untuk menekankan subjek pegun di kalangan pergerakan, seperti orang yang berdiri masih di kalangan orang-orang sibuk. Begitu juga, potret yang unik boleh dicapai dengan menggunakan kereta api bergerak sebagai latar belakang apabila kelajuan shutter perlahan kira-kira 1/10 untuk 1/2 kedua:

slow shutter speed example photo1,3 saat
fast shutter speed example photo1/3 saat

Foto di sebelah kiri dan kanan oleh nathanhayag dan moriza , masing-masing.

MELANGKAH DENGAN PERKARA & PANNING

Sebaliknya kabur subjek, seseorang sebaliknya boleh menyebabkan perkara-perkara lain yang kabur. Ini memerlukan kamera sama ada terletak pada subjek yang bergerak sendiri, atau bertujuan sedemikian rupa bahawa rangka imej bergerak dengan subjek (dipanggil “panning”).

menggunakan kelajuan shutter yang perlahan di dalam kereta yang sedang bergerak

kelajuan shutter: 15 saat; foto oleh chiaro dande

Cuba mengambil gambar dari kereta yang sedang bergerak, menaiki taman hiburan (selamat!), Atau lain objek yang bergerak untuk mewujudkan kesan yang menarik. Seperti sebelum ini, kelajuan shutter yang dikehendaki akan bergantung kepada kelajuan pergerakan, berpotensi di samping untuk kestabilan objek yang bergerak. Apapun, tempat sekitar 1/30 kedua adalah sering titik permulaan yang baik, kemudian laraskan sewajarnya selepas melihat keputusan pada skrin belakang kamera anda.

panning menggunakan kelajuan shutter yang perlahan untuk membuat subjek kelihatan akan bergerak pantaspanning foto pada 1/45 saat dan 110 mm

Sebagai alternatif, teknik panning tidak semestinya bermakna bahawa kamera itu sendiri untuk bergerak pada kelajuan yang sama sebagai subjek – bahawa rangka imej untuk bergerak pantas ini. Mujurlah, walaupun subjek pantas dapat ditangkap dengan perlahan-lahan pemangsian kamera, lebih-lebih lagi jika perkara ini adalah jauh dan anda menggunakan kanta telefoto .

Pastikan menyasarkan demikian bahawa bingkai imej anda lancar mengikut subjek anda, manakala juga menekan butang pengatup – semua dalam satu gerakan yang berterusan.

menetapkan penstabilan imej untuk 2 mod bagi panning

Pancutan berjaya panning memerlukan kelajuan shutter yang hanya memperlahankan cukup untuk menyebabkan latar belakang kepada coretan, tetapi cukup pantas bahawa tertakluk masih kelihatan tajam. Ini agak rumit untuk mencapai, jadi kunci dengan panning menguji dan mengambil tembakan lebih banyak daripada anda akan sebaliknya. Tanpa mengira, lagi jalur-jalur menghasilkan kesan yang lebih dramatik; menggunakan kanta imej stabil yang mempunyai satu paksi * penstabilan, atau tripod dengan kepala pan-kecondongan boleh membantu anda mencapai matlamat ini.

Di samping itu, panning memerlukan latarbelakang bertekstur yang tidak benar-benar tak fokus. Latar belakang subjek yang lebih hampir juga akan muncul coretan lebih untuk kelajuan shutter yang diberikan dan kadar panning.

Lens * Panning Mod. Ini dipanggil “mod 2” IS pada kanta kanun; NIKON kanta dengan pengurangan getaran (VR) secara automatik beralih ke yang panning mod apabila gerakan kanta adalah dalam satu arah.

Manfaat tambahan juga bahawa panning membenarkan kelajuan shutter yang lebih perlahan daripada yang akan diperlukan untuk menguasai subjek yang tajam. Sebagai contoh, ringan tersedia mungkin hanya membenarkan kelajuan pengatup 1/50 2 – yang mungkin tidak mencukupi untuk menyebabkan subjek yang bergerak tertentu yang tajam dengan pukulan standard – tetapi dengan panning, ini kelajuan shutter mungkin cukup cepat untuk membuat tertakluk muncul tajam.

TINDAKAN CEPAT PEMBEKUAN & USUL-SPEED TINGGI

Fotografi kelajuan tinggi mampu perwakilan yang baru dan menarik subjek bergerak, sebahagian kerana kita tidak mampu melihat dan memproses pergerakan yang lebih cepat daripada orang yang mengalir. Contoh-contoh termasuk titisan air, burung dalam penerbangan dan momen dalam sukan, antara lain-lain lagi.

menggunakan kelajuan shutter yang pantas untuk membekukan gerakan perlawanan jatuhfoto oleh lazlo

Walau bagaimanapun, menguasai subjek-subjek yang bergerak pantas juga boleh mencabar. Utama adalah untuk belajar untuk menjangka apabila subjek anda akan berada dalam kedudukan yang dikehendaki, kerana kelajuan pengatup lebih pendek daripada 1/5th saat lebih cepat daripada masa reaksi kita sendiri. Hanya bertindak balas dan menekan butang shutter mungkin akan kehilangan masa ini.

Untuk memburukkan lagi keadaan, kamera banyak juga menyampaikan kelewatan antara apabila butang shutter ditekan dan pendedahan bermula (dipanggil “shutter lag”). Dengan kamera SLR ini selalunya hanya 1/10 untuk 1/20 saat, tetapi dengan kamera kompak ini boleh menjadi seperti yang tinggi seperti 1/2 satu saat. Walau bagaimanapun, kali ini tidak termasuk tambahan 1/2 hingga 1 saat (atau lebih) bahawa ia boleh mengambil anda kamera autofokus .Pra-memberi tumpuan pada atau berhampiran lokasi tertakluk jangkaan anda boleh mengurangkan lag pengatup.

Tajam gambar berkelajuan tinggi juga memerlukan seseorang untuk menjadi perhatian kepada variasi dalam gerakan tertakluk, dan untuk masa berpotensi pukulan bertepatan dengan jeda relatif dalam tindakan itu. Sebagai contoh, dengan melompat atau perlumbaan mata pelajaran, cuba mengatur waktu pukulan anda apabila mereka berada di titik tertinggi mereka atau mengubah arahan (dan seterusnya menggerakkan paling perlahan). Walaupun dengan masa yang betul, seseorang itu juga mungkin perlu untuk menetapkan kamera mereka kepada mod tembakan berterusan (tetapan nama yang sama). Kamera boleh mengambil pecah rakaman yang semasa anda tahan butang pengatup – dan diharapkan menangkap hanya momen yang tepat dengan salah satu.

Dalam mana-mana, mengetahui kelajuan shutter yang perlu juga mengambil amalan.Kalkulator berikut menganggarkan kelajuan shutter minimum yang diperlukan untuk membuat satu subjek yang bergerak muncul mendadak dalam cetakan 8×10 inci:

Kalkulator Shutter Speed

menunjukkan maju

Tetapan kamera

 Digital SLR dengan CF daripada 1.6X  Digital SLR dengan CF daripada 1.5X  Digital SLR dengan CF daripada 1.3X  Digital SLR dengan sensor 4/3 ”  35 mm (bingkai penuh)  Digital kompak dengan sensor 1/3 ”  Digital kompak dengan sensor 1/2 ”  Padat digital dengan sensor 1/1.8 ”  Digital kompak dengan sensor 2/3 ”  APS  6×4.5 cm  6×6 cm  Cm 6×7  Inci 5×4  Inci 10×8 Digital SLR dengan CF daripada 1.6X

 

Kanta Panjang Focalmm

Jarak tertakluk

 kaki  m kaki

 

Kelajuan tertakluk

 mph  ka / saat  kph  m / saat mph

di sebelah kepada arahan sampingan 

Shutter Speed minimum:

Nota: CF = “faktor tanaman” (biasanya dirujuk sebagai pengganda panjang fokus)
Kalkulator mengandaikan kriteria kejelasan yang sama seperti yang digunakan untuk menentukan kedalaman bidang;
bukannya mengira berdasarkan ketajaman apabila dilihat pada 100% pada skrin, gunakan “menunjukkan maju” di atas.

Keputusan diatas adalah hanya bertujuan sebagai panduan kasar. Secara umum, 1/250 kepada 1/500 satu saat adalah mencukupi untuk membekukan gerakan setiap hari orang, tetapi satu mungkin memerlukan 1/1000 kepada 1/4000 kedua jika mata pelajaran sehingga-hampir atau luar biasa cepat.

Nota-nota di Kelajuan Tertakluk. Hanya kerana subjek bergerak pada kelajuan yang diberikan tidak menghalang bahagian tertakluk ini dari bergerak lebih cepat. Sebagai contoh, lengan dan kaki seorang pelari mungkin akan bergerak lebih cepat daripada badan mereka. Tambahan pula, kelajuan tertakluk di atas merujuk kepada kelajuan dalam arahan itu seluruh bingkai (sisi ke sisi); anda biasanya boleh mendapatkan jauh dengan kelajuan shutter 4X lagi bagi subjek yang bergerak secara langsung ke arah atau dari anda, dan kelajuan pengatup 2X lebih lama untuk subjek yang bergerak ke arah / dari anda pada satu sudut.

Perlu diingat bahawa kebanyakan kamera hanya mampu kelajuan shutter kepada 1/2000 kepada 1/8000 saat. Jika kalkulator di atas menunjukkan bahawa anda akan memerlukan pengatup yang melebihi keupayaan kamera anda, pilihan hanya anda yang lain adalah untuk cuba panning dengan subjek tersebut untuk mengimbangi gerakan mereka, atau untuk mengambil jalan keluar dengan menggunakan fotografi kilat.

PENGEZUMAN kabur

zoom contoh kaburPhoto on hak oleh Jeremy vandel .

Teknik lain yang menarik ialah untuk menukar zum semasa pendedahan sendiri (sering dipanggil “pecah zoom”). Anda boleh mencapai melihat ini dengan (i) menetapkan kamera anda pada tripod, (ii) menggunakan 1 kelajuan shutter 1/15 untuk 1/2 2 1, dan (iii) berpusing cincin zoom itu kanta, manakala juga cuba untuk mengelakkan menggerakkan kamera itu sendiri. Satu juga hanya boleh cuba zoom semasa sebahagian daripada pendedahan untuk mengurangkan kesan.

Ini menyebabkan mata pelajaran yang telah meningkatkan kabur jejarian berhampiran pinggir bingkai, dengan yang terdapat pusat lebih atau kurang unblurred. Kesan yang boleh digunakan untuk menarik perhatian kepada subjek pusat, atau untuk membuat penonton berasa seolah-olah mereka sedang bergerak pantas.

Teknik zoom pecah biasanya hanya boleh dilakukan dengan kamera SLR, tetapi juga mungkin boleh dibuat dengan kamera kompak yang mempunyai keupayaan zum secara manual.Sebagai alternatif, kabur zoom sering boleh sempurna replika menggunakan gambar-gambar biasa dan selepas pemprosesan, seperti dengan penapis kabur jejarian Photoshop.

KESAN ABSTRAK & artistik

Kadang-kadang jurugambar sengaja akan menambah kamera getaran-induced kabur untuk memberi imej mereka kesan yang unik dan seni:

example of an artistic effect by blurring lights with a slow shutter speedAbstrak kabur Kesan Cahaya
example of a painterly effect by blurring a subject with a slow shutter speedArtistik Kesan Painted

Foto di sebelah kiri dan kanan oleh kevindooley dan unukorno , masing-masing.

Satu biasanya perlu untuk menggunakan kelajuan shutter 1/30 – 1/2 kedua (atau lebih) kerana ini adalah hanya di luar had tangan holdability, tetapi tidak terlalu panjang bahawa subjek ini akan menjadi dilicinkan keluar sepenuhnya. Meramalkan hasil akhir juga boleh menjadi sukar, jadi jenis ini rakaman yang mungkin akan memerlukan banyak cubaan (pada kelajuan pengatup yang berbeza) sebelum anda dapat mencapai rupa yang dikehendaki. Juga diingat bahawa rupa yang dicat adalah lebih mudah untuk mencapai dengan penapis dalam Photoshop atau lain-lain perisian penyunting.

KESIMPULAN & MEMBACA JUGA

Kami telah melihat beberapa cara yang kreatif menggunakan kelajuan shutter, tetapi bagaimana jika jumlah cahaya yang diperlukan untuk pendedahan yang betul menghalang anda daripada memilih shutter kelajuan yang dikehendaki – walaupun selepas semua kombinasi kelajuan ISO dan aperture telah cuba?

Untuk kelajuan pengatup yang lebih cepat, seseorang boleh cuba beralih kepada kanta dengan bukaan maksimum yang lebih besar, atau seseorang boleh menambah lebih ringan ke tempat kejadian itu sendiri sama ada dengan mengubah lokasi menembak atau menggunakan flash. Alternatif, untuk kelajuan shutter yang lebih perlahan, seseorang boleh menyekat beberapa cahaya dengan menggunakan penapis ketumpatan neutral atau penapis pengutuban , atau boleh menggunakan teknik imej purata untuk membuat pendedahan yang lagi berkesan. Dalam salah satu kes, juga memastikan bahawa anda tidak sengaja atau di bawah-mendedahkan gambar – dan dengan itu berpotensi untuk beralih rangkaian anda kelajuan pengatup yang ada.

Lain perkara penting dan penjelasan yang disenaraikan di bawah.

  • Mod shutter Keutamaan. Tetapan ini kamera boleh menjadi alat yang berguna apabila kemunculan gerakan adalah lebih penting daripada kedalaman medan, atau hanya untuk membolehkan anda tahu sama ada pengatup kelajuan anda dikehendaki Malah, anda boleh menggunakan ringan tersedia. Ia membolehkan anda untuk memilih pengatup kelajuan yang dikehendaki, maka pemeteran kamera cuba untuk menggabungkan ini dengan suasana yang bukaan (dan berpotensi kelajuan ISO) yang akan mencapai pendedahan yang betul.
  • Kamera Shake. Analisis di atas mengandaikan bahawa usul tersebut adalah sumber utama kabur, tetapi dalam banyak gambar shake kamera malahan anda boleh menjadi lebih berpengaruh – terutamanya apabila menggunakan kanta telefoto atau dengan tangan yang tak mantap.

 

Tinggalkan komen