laman perkongsian detik indah …….

PORTRAIT FILL LIGHTING.

PORTRAIT FILL LIGHTING

Sumber cahaya kedua – biasanya dipanggil cahaya isi atau mengisi kilat – banyak boleh meningkatkan pencahayaan potret. Ia mengurangkan kedalaman bayang-bayang dan melembutkan penampilan ciri-ciri muka, antara ciri-ciri yang lain. Terbaik dari semua, cahaya mengisi mudah untuk mewujudkan: sama ada yang mudah di kamera flash atau reflektor sering mencukupi. Walau bagaimanapun, sumber cahaya yang kedua seperti dengan mudah boleh membahayakan potret. Oleh itu, tutorial ini memberi tumpuan kepada bagaimana untuk mengawal lokasi dan intensiti cahaya isi untuk menghasilkan potret rupa yang dikehendaki.

harsh overhead sunlight portrait overhead sunlight portrait with a fill flash
Harsh Overhead Sunlight Sunlight with a Fill Flash

Expertly crafted model used throughout is courtesy of Nikola Dechev.
Example on right uses a fill light ratio of 1:2 (fill:sunlight) with an on-camera flash.

Jika anda tidak berbuat demikian, juga mengambil lihat di bahagian pertama tutorial ini:
Pengenalan kepada Pencahayaan Potret: Satu Light Source

OVERVIEW: TWO LIGHT SOURCES

Dengan satu sumber cahaya, pertimbangan yang paling penting ialah arah dan saiz ketara.Selama ini mempunyai kesan yang sama dengan cahaya yang kedua, mereka tidak biasanya diubah bebas cahaya utama. Sebaliknya, apa yang biasanya diselaraskan adalah yang pencahayaan relatif cahaya yang menengah berbanding cahaya yang utama. Ini mengawal berapa banyak yang cahaya 2 akan “mengisi dalam” yang bayang-bayang dari cahaya yang utama, dan mengapa 1 cahaya menengah yang biasanya dirujuk sebagai mengisi cahaya ataumengisi kilat:

diagram: harsh overhead sunlight portrait diagram: overhead sunlight with a fill flash
Harsh Overhead Sunlight Sunlight with a Fill Flash

note: diagrams show the effect of a fill light, not necessarily its ideal position (more on this later)

Mungkin senario pencahayaan yang paling biasa adalah untuk menggunakan denyar pada kamera sebagai cahaya isi, dan cahaya matahari sebagai cahaya utama. Seseorang juga boleh menggunakan denyar menengah sebagai cahaya isi di studio, atau bahkan boleh menggunakan cahaya ambien sebagai cahaya isi dan sebaliknya mempunyai denyar menjadi cahaya yang utama. Terdapat banyak kemungkinan. Kunci mengetahui bagaimana untuk mengawal kualiti cahaya tambakan anda – tanpa mengira apa sumber yang digunakan untuk mencipta.

FILL LIGHT RATIOS

Terma-terma “nisbah kilat” dan “memenuhi nisbah ringan” menerangkan * jumlah relatif cahaya dari sumber cahaya yang utama dan menengah, dan berkesan menentukan Sebaliknya keseluruhan. Sebagai contoh, nilai 1:4 bermakna bahawa lampu timbusan ialah suku keamatan cahaya utama. Nisbah yang lebih seimbang menghasilkan bayang-bayang yang lemah:

Fill Light Ratio:
0:1 1:8 1:4 1:2 1:1
                                            0:1 
perbandingan nisbah cahaya isi berbeza
no fill light Fill Light Ratios:0:1no fill light

                                            1:8
perbandingan nisbah cahaya isi berbeza
lemah cahaya isi 1:8 – 1:2
weaker fill light

                                   1:4                                                                                     
perbandingan nisbah cahaya isi berbeza


                                            1:2                                                                                                                       1:1

perbandingan nisbah cahaya isi berbezaperbandingan nisbah cahaya isi berbeza

strong fill light 1:2 – 1:1stronger fill light

Portraiture typically appears better with a flash ratio near 1:2. This is strong enough to produce subtle shadows, but not so strong that it eliminates shadows entirely (causing the subject to be appear flat).

However, one should always be wary of such seemingly strict rules in photography. Less fill light is often used for dark, “low key” style portraits with well-defined shadows. Similarly, more fill light might be necessary to render a brighter “high key” style, or just to provide a softer appearance (such as with a photograph of a baby). When in doubt though, the 1:2 ratio is a safe starting point.

*Note: These terms can be a little confusing, because a “fill light ratio” refers to the ratio between the secondary and primary sources of light, whereas the “flash ratio” refers to the ratio between the light from the flash and ambient light. To make matters worse, sometimes the ratio is used to describe the ratio between total light (ambient+flash) and that from flash alone. The numbers are sometimes also reversed, but the smaller number always refers to the fill light. We’ll stick to the same definition throughout this tutorial, and since we’ll only discuss scenarios where flash is weaker than other light sources, both terms are synonymous.

FILL LIGHT LOCATION

Berbeza dengan sumber cahaya utama, lokasi yang paling mudah untuk lampu isi berhampiran baris penglihatan kamera (“di paksi-“), tetapi tidak begitu dekat bahawa ia muncul dalam imej anda. Cara itu, mana-mana bayang-bayang yang dilemparkan oleh cahaya isi tidak akan dapat dilihat dari perspektif kamera, jadi ia tidak akan peduli jika ini kelihatan keras (kerana sumber kecil). Mungkin cara yang paling mudah untuk mencapai matlamat ini jenis cahaya isi adalah untuk menggunakan denyar terbina dalam atau di kamera.

on-camera fill flash off-camera fill flash
On-Axis Fill Light
(shadows fall behind the subject)
Off-Axis Fill Light
(shadows fall across the subject)

Sebaliknya, cahaya pada paksi isi mungkin terlalu menyekat dan mempunyai peluang yang lebih tinggi menghasilkan pantulan langsung off subjek. Banyak itu menggunakan cahaya isi yang menyerang tertakluk mereka dari arah yang sebahagiannya menentang cahaya utama (“off-paksi”). Ini mensasarkan bayang-bayang cahaya utama lebih cekap – walaupun nisbah cahaya isi kekal tidak berubah – dan itu juga kurang berkemungkinan akan menjejaskan dengan pendedahan keseluruhan.


paksi luar berbanding cahaya pada paksi-isiRajah pencahayaan luar paksi vs lampu pada paksi-isi

 Choose a Fill Light:Off-Axis hard

paksi luar berbanding cahaya pada paksi-isiRajah pencahayaan luar paksi vs lampu pada paksi-isi

Choose a Fill Light:Off-Axis Soft

paksi luar berbanding cahaya pada paksi-isiRajah pencahayaan luar paksi vs lampu pada paksi-isi

Choose a Fill Light:On-Axis Hard

The square light represents the main light, and the octagonal disc represents the fill light.
Above example uses a 1:1 fill ratio in order to improve visibility of fill shadows.

Walau bagaimanapun, isi luar paksi mempunyai kelemahan sendiri, dengan mungkin yang terburuk adalah bahawa kini mempunyai bimbang tentang kemunculan bayang-bayang dari cahaya isi. Jika ini tidak cukup lembut, mereka boleh menyebabkan bayang-bayang dua kelihatan tidak realistik. Untuk mengatasi ini, selanjutnya cahaya isi diletakkan dari garis kamera penglihatan, yang lebih besar bahawa sumber cahaya perlu. Gerakkan tetikus anda pada pilihan di atas untuk melihat kesan ini.

Perhatikan bayang-bayang kedua ke kanan hidungnya dengan “luar paksi-keras” lampu isi.Perhatikan juga bagaimana lampu-paksi isi tidak menghasilkan bayang-bayang dua kali walaupun ia adalah sumber kecil (keras), tetapi ia tidak menghapuskan bayang-bayang sebagai teliti (walaupun ia menggunakan 1:01 cahaya nisbah isi yang sama).

Juga perlu diingat bahawa pencahayaan isi luar paksi-memerlukan pencahayaan susunan yang lebih kompleks, dan oleh itu biasanya dikhaskan untuk potret di studio. Satu paksi luar mengisi cahaya juga teknikal bukan adalah cahaya isi yang benar, kerana ia tidak boleh mencerahkan semua bayang-bayang dilihat oleh kamera mereka dari arah. Sebagai contoh, dalam potret di atas, lampu paksi luar tidak dapat untuk mengurangkan bayang-bayang di sebalik rambut di sebelah kanan atas.

FILL FLASH CAMERA SETTINGS

camera force flash icon

Penggunaan flash hanya banyak apabila adegan mereka mempunyai cahaya yang mencukupi untuk gambar tangan, tetapi berbuat demikian rindukan mungkin fungsi yang lebih lebih berguna: mengisi kilat. Walaupun ia mungkin kelihatan di kaunter-intuitif, potret kilat mungkin paling berguna apabila terdapat banyak cahaya matahari. Mujurlah, kebanyakan kamera lalai untuk menggunakan denyar mereka sebagai flash fill apabila subjek adalah * baik terang – tetapi hanya jika anda memaksa denyar untuk menembak.

Kamera biasanya lalai kepada nisbah kilat berhampiran 01:01, tetapi ini boleh menjadi sebahagian besar mati kerana ia bergantung kepada anda sistem pemeteran kamera . Untuk menala halus nisbah ini, anda akan mahu memohon kilat pampasan pendedahan (FEC) . Ini mengubah jumlah flash kamera anda sebaliknya akan mengeluarkan, manakala meninggalkan tetapan pendedahan yang lain tidak berubah.

Nota: cara Yah terang bahawa kamera anda tidak dianggap shake kamera sebagai satu ancaman, yang biasanya diterjemahkan ke dalam mempunyai masa pendedahan yang lebih singkat berbanding kira-kira 1/60 saat.

Pertimbangan lain

Teknik cahaya isi dan pertimbangan yang penting termasuk:

Lampu Isikan semulajadi. Setakat ini kita telah memberi tumpuan kepada senario di mana cahaya semulajadi adalah sumber cahaya utama, dan kilat kamera digunakan sebagai cahaya isi. Walau bagaimanapun, peranan-peranan ini dengan mudah boleh diterbalikkan. Sumber cahaya semula jadi biasanya perlu menjadi lembut walaupun, seperti dari hari mendung atau tertakluk di bawah naungan. Satu juga biasanya memerlukan kamera off atau bangkit kilat di perintah untuk ini untuk menghasilkan hasil yang optimum (lihat perbincangan mengenai arah pencahayaan dalam tutorial pada pencahayaan potret ).

pemantul

Reflektor. Ini membuat satu sumber cahaya menerangi subjek dari arah kedua. Pantulan adalah lebih malap dari cahaya utama, jadi reflektor yang paling sering digunakan sebagai lampu isi. Manfaat tambahan juga bahawa cahaya ini dengan mudah boleh mempunyai imbangan putih yang sama sebagai cahaya utama, jika dikehendaki. Walau bagaimanapun, kelemahan adalah bahawa reflektor sering tidak memberi cahaya yang cukup (walaupun untuk cahaya yang mengisi). Ini adalah sangat bergantung kepada daya pembalik bahan, di samping jaraknya dari subjek. Untuk meningkatkan pencahayaan, reflektor Oleh itu biasanya diletakkan dekat dengan subjek yang boleh – selalunya hanya di luar kerangka imej.

Pemisahan-Latar belakang subjek. Dengan potret cahaya semula jadi, kilat isi boleh membantu mewujudkan tambahan subjek-latar belakang pemisahan, sejak denyar mungkin untuk memberikan penerangan yang lebih banyak kepada subjek (lebih dekat) daripada latar belakang (selanjutnya). Anda boleh mengawal kekuatan kesan ini dengan (i) bergerak lebih dekat kepada subjek dan / atau (ii) menggerakkan subjek anda dari latar belakang.

Sebaliknya potret tinggi dengan cahaya ambien yang rendahrendah cahaya ambien

Cahaya ambien. Semua adegan mempunyai beberapa jumlah cahaya isi tanpa mengira sama ada ini telah ditambah dengan sengaja. Cahaya dari sumber utama melantun dinding dan objek lain, yang secara kolektif bertindak sebagai cahaya isi. Bayang-bayang oleh itu tidak sepenuhnya hitam, dan jumlah sebenar cahaya isi biasanya sedikit lebih tinggi daripada yang diperuntukkan oleh kilat isi anda. Walau bagaimanapun, studio lampu masih boleh mencapai Sebaliknya yang sangat tinggi.

RINGKASAN & MEMBACA JUGA

Secara keseluruhan, pilihan cahaya yang paling penting isi ialah:

  • Location: sama ada untuk meletakkan isi berhampiran baris penglihatan kamera anda (di paksi), atau ke sisi (di luar paksi). Pada-paksi isi adalah lebih mudah kerana tidak perlu bimbang tentang bagaimana bayang-bayang muncul, tetapi isi luar paksi-memberikan lebih banyak fleksibiliti dengan penempatan dan kawalan ke atas kemunculan refleksi.
  • Mengisi Nisbah: kekuatan relatif cahaya isi anda, berbanding dengan cahaya utama. Satu titik permulaan yang baik adalah biasanya cahaya satu bahagian isi untuk setiap cahaya dua bahagian utama (ditandakan sebagai nisbah 1:02), tetapi ini juga akan bergantung kepada di mana cahaya isi anda telah terletak.

Untuk bacaan latar belakang mengenai topik ini, juga melihat bahagian 1 tutorial ini:
Pengenalan kepada Pencahayaan Potret: Satu Light Source

Untuk topik lain yang serupa, juga melawat tutorial berikut:

  • Kamera Flash: Rupa
    Membincangkan bagaimana untuk mengawal kualiti dan rupa cahaya dari flash.
  • Sekolah Interaktif kami dalam potret (dalam forum)
    Khususnya, mengambil lihat pada 2 pelajaran: pencahayaan dan pelajaran 6: studio lampu .

Tinggalkan komen