laman perkongsian detik indah …….

INTRO TO PORTRAIT LIGHTING

INTRO KEPADA LAMPU POTRET

Pencahayaan yang baik adalah satu komponen penting dalam potret. Ia juga mudah dikenalpasti walaupun oleh pemerhati kasual. Walau bagaimanapun, di sebalik kesederhanaan ini yang jelas, mengetahui bagaimana untuk menggunakan cahaya untuk mencapai rupa yang dikehendaki memerlukan pemahaman yang lebih mendalam. Tutorial pengenalan ini membincangkan senario yang paling asas: potret dengan satu sumber cahaya.Tutorial seterusnya akan membincangkan setup dengan lampu-lampu yang pelbagai, tetapi prinsip-prinsip yang sama dibincangkan di sini masih boleh digunakan.


bad potrait lighting examplePotret Lampu unflattering

good portrait lighting examplePotret Lampu

Model dengan mahir buatan yang digunakan di seluruh ihsan Nikola Dechev .

TINJAUAN: SATU CAHAYA SUMBER

Sumber utama pencahayaan tertakluk biasanya dipanggil cahaya utama atau penting.Walaupun lampu tambahan boleh ditambah untuk meningkatkan potret, pencahayaan utama biasanya dilakukan secara berasingan. Ini adalah berita besar bagi mereka yang cuba untuk belajar pencahayaan potret, kerana ia bermakna seseorang boleh kemudahan dalam proses satu cahaya pada satu-satu masa. Jika dan apabila anda memutuskan untuk memasukkan lampu tambahan, semua belajar di sini masih akan dikenakan.

Hanya satu sifat yang mengawal rupa cahaya pada subjek: pengedaran *. Walaupun lampu beberapa mungkin kelihatan mempunyai kualiti yang ajaib, ia akhirnya tidak lebih daripada ini.Walau bagaimanapun, untuk sumber cahaya yang diberikan, kita boleh memisahkan kepada dua ciri-ciri yang lebih mudah diurus:

  1. Arahan, yang mengawal lokasi bayang-bayang dan penemuan penting mengenai subjek ini, dan
  2. Saiz jelas, yang mengawal rupa bayang-bayang dan sorotan.

Sementara ciri-ciri ini mungkin kelihatan mudah dan dikawal, gabungan mereka boleh membuat pelbagai menakjubkan penampilan subjek yang berbeza. Lampu dengan mudah boleh menjadi tidak menentu tanpa terlebih dahulu membangunkan intuisi untuk setiap satu.

* Sebenarnya, baki putih sumber cahaya sifat yang lain, tetapi untuk intro potret ini, kita akan menganggap bahawa anda akan hendak simpan sumber kelihatan seperti cahaya semulajadi.

SAIZ: VS HARD. CAHAYA SOFT

Kami akan bermula dengan saiz ketara, kerana ini adalah mungkin punca yang paling biasa pencahayaan potret miskin. Apabila jurugambar mendiskripsikan cahaya sebagai “keras” atau “lembut” atau menggunakan istilah “kualiti cahaya,” mereka sebenarnya hanya merujuk kepada saiz sumber cahaya:

Cahaya keras Cahaya lembut
Saiz cahaya Kecil Yang lebih besar
Bayang-bayang / Semasa Mendadak Beransur-ansur
Jenis cahaya matahari Mengarahkan Mendung, Suram
Jenis Flash Mengarahkan Bangkit, diffuse

Walaupun terlalu banyak dengan apa-apa jua yang boleh memudaratkan, potret biasanya manfaat daripada pencahayaan yang lembut. Cuba menggerakkan tetikus anda lebih “keras” dan “lembut” pilihan di bawah untuk melihat sendiri bagaimana setiap mempengaruhi rupa potret:

contoh cahaya potret keras berbanding lembut Rajah lampu cahaya potret keras berbanding lembut
Memilih: Lebih keras Asal Lebih lembut

Perhatikan bagaimana sumber cahaya yang lebih luas dan sempit diistilahkan sebagai “lembut” dan “keras,” masing-masing, kerana bagaimana mereka boleh menyebabkan tepi bayang-bayang dan sorotan. Ini berlaku kerana sumber cahaya yang lebih besar menjangkau sudut yang lebih besar di seluruh subjek. Oleh itu, mana-mana rantau yang diberikan adalah lebih cenderung untuk menerima sekurang-kurangnya beberapa lampu langsung, menyebabkan bayang-bayang lembut. Begitu juga dengan sumber cahaya yang lebih kecil, sebuah rantau yang diberikan biasanya menerima sama ada semua atau tiada cahaya langsung menghasilkan lebih mendalam bayang-bayang. Juga maklum bagaimana saiz cahaya adalah sama transformasi peralihan kemuncak, terutamanya dalam rambut kanan atas model.

Walau bagaimanapun, saiz cahaya tidak hanya mengawal rupa nada berskala besar; ia juga menentukan jarak penglihatan tekstur halus-besaran. Liang, noda, kedut dan lain-lain butiran muka semua menjadi lebih ketara dengan cahaya keras. Cahaya keras juga meningkatkan kemungkinan pantulan keras langsung daripada kulit subjek.

rougher skin texture under hard lightCahaya keras
smoother skin texture under soft lightCahaya lembut

Silap mata yang paling penting untuk mencapai cahaya yang lembut adalah untuk memahami bahawa cahaya langsung adalah sukar, tetapi apabila lampu ini akan melantun atau bergerak melalui objek lain tersebar, ia menjadi lebih lembut. Jurugambar menggunakan ini untuk membuat sebahagian cahaya sebaliknya keras.

Tips untuk mencapai cahaya lembut:

  • Peresap. Letakkan objek lut cahaya yang lebih besar antara subjek dan sumber cahaya.Ini mungkin termasuk menggunakan naungan lampu, atau tergantung lembaran putih atau tirai lebih tingkap yang terbuka yang menerima cahaya langsung.
  • Melantun & Mencerminkan. Meletakkan subjek anda supaya mereka menerima cahaya yang hanya melantun atau dicerminkan. Ini mungkin termasuk menggerakkan mereka sedikit lagi dari tingkap yang terbuka (hanya di luar sinaran langsung), atau bertujuan flash anda di dinding atau siling berhampiran.
gambar dengan cahaya yang sangat lembutpotret dengan cahaya yang sangat lembut

Dalam salah satu kes, berhati-hati kerana anda akan berakhir dengan banyak yang kurang cahaya – berpotensi memerlukan pendedahan masa yang lebih lama atau kilat cerah.

Pada sudut yang lain, sumber cahaya juga mungkin terlalu lembut (walaupun yang jarang berlaku). Ada yang mungkin mempertimbangkan gambar yang diambil di bawah naungan seperti yang dinyatakan terlalu rata, sebagai contoh, jika tidak langsung diterbangkan cahaya di mana-mana. Ringan seperti berkesan besar dalam saiz dan memadam semua bayang-bayang. Contoh lain termasuk potret dalam kabus, atau di luar pada hari yang penuh mendung.

Bagaimanapun, berapa lembut “terlalu lembut” benar-benar bergantung kepada rupa yang anda cuba untuk mencapai. Sebagai contoh, walaupun gambar di sebelah kanan menggunakan pencahayaan yang lebih lembut daripada mana-mana contoh lain di dalam tutorial ini, masih ramai yang mungkin menganggap ini melihat wajar bagi potret glamor.

JARAK & SAIZ LIGHT jelas

Pada titik ini, anda mungkin telah sedikit dikelirukan: ia tidak benar-benar saiz fizikal sumber cahaya yang penting – saiz relatif jelas kepada subjek.

Sumber-sumber dekat cahaya menjadi lebih lembut, kerana lampu ini akan menyerang subjek dari pelbagai sudut yang lebih luas – walaupun jika lampu itu sendiri tidak berubah.Begitu juga, sebaliknya juga benar: cahaya matahari langsung adalah keras ringan walaupun matahari fizikal yang besar. Matahari hanya begitu jauh bahawa cahaya mencecah kami dari kira-kira satu arah.

contoh cahaya yang lembut dengan menggerakkan sumber cahaya lebih dekat

Rajah lampu bergerak sumber cahaya lebih dekat

Memilih: Lagi Lebih dekat

Sebaliknya, yang bergerak cahaya dekat juga membuat ia cerah. Jika ini adalah sumber utama anda cahaya, maka lihat potret anda mungkin tidak akan berubah – masa pendedahan atau intensiti flash anda hanya akan mengurangkan pampasan. Walau bagaimanapun, jika banyak cahaya mata pelajaran anda sebelum ambien, maka bergerak sumber cahaya lebih dekat boleh mengurangkan pengaruh cahaya ini ambien berkesan membuat cahaya keseluruhan keras sejak lebih dari itu akan datang dari satu lokasi.

Sumber-sumber dekat cahaya menerangi subjek lebih tidak sekata, kerana bahagian-bahagian yang berlainan subjek ini akan menjadi relatif lebih dekat atau jauh dari cahaya.Sebagai contoh, sisi jauh subjek hanya mungkin 5% lagi daripada sumber cahaya yang jauh, tetapi boleh menjadi 50% lagi apabila sumber cahaya digerakkan dengan lebih dekat menyebabkan ia menjadi saudara yang lebih gelap untuk bahagian-bahagian lain tertakluk .

Walau bagaimanapun, ketidakseragaman ini juga boleh digunakan untuk kelebihan anda. Satu sumber yang dekat ringan mungkin mampu untuk mencapai perkara yang lebih baik latar belakang pemisahan, sejak subjek ini akan menjadi relatif lebih cerah dengan latar belakang mereka. Sebaliknya, ini juga boleh membuat perkara-perkara yang lebih buruk jika ini adalah sudah baik dipisahkan.

ARAHAN: SENSE KEDALAMAN & Rembrandt LAMPU

Mencari arah pencahayaan yang betul memerlukan jurugambar untuk mengimbangi antara pertimbangan berpotensi bersaing beberapa. Biasanya, ini termasuk kedua-dua (i) menggambarkan rasa kedalaman dan (ii) yang menggambarkan ciri-ciri wajah sebagai menarik yang mungkin.

(I) Sense Kedalaman. Mewujudkan rupa kedalaman bahagian utama menangkap potret realistik kelihatan. Walau bagaimanapun, rasa kami kedalaman tidak bekerja dengan baik kecuali cahaya mencapai subjek kita dari arah yang betul. Sebagai contoh, sfera merupakan anggaran yang munasabah untuk bentuk kepala kita, dan ia hanya muncul tiga dimensi apabila cahaya memukul dari bahagian atas hadapan:

front lighting on a sphereLampu depan
side lighting on a spherePemasangan lampu di tepi
upper side lighting on a sphereSide Lampu atas

Walaupun pencahayaan sfera adalah satu panduan yang baik secara kasar untuk potret, pelbagai sudut lampu telah digunakan untuk mencapai rasa di atas kedalaman. Wajah, di sisi lain, tidak cukup sebagai Pengampun.

(Ii) Rupa Ciri-ciri muka. Di samping itu kepada ketua secara keseluruhan, setiap ciri muka juga mempunyai bayang-bayang sendiri dan sorotan – semua yang wajar diberi pertimbangan khas. Ini mungkin termasuk mengelakkan membuat hidung kelihatan lebih besar dengan mempunyai ia membuang bayangan yang panjang, atau membuat subjek kelihatan letih dengan menggambarkan bayang-bayang bawah mata mereka. Pencahayaan bahagian atas boleh menyebabkan ini dan lain-lain kesan yang tidak diingini jika tidak diletakkan.

Satu * cara klasik untuk mencapai kedua-dua rasa kedalaman dan penampilan yang memuji-muji adalah dengan meletakkan cahaya supaya pipi jauh melambangkan sebuah segitiga pencahayaan. Gaya ini sering disebut “Rembrandt lampu” dan kami akan merujuk kepada bentuk ini sebagai “segitiga utama.” Ini menghadkan pencahayaan untuk julat yang lebih sempit sudut:

foto contoh menggunakan segi tiga utama
Rajah pencahayaan menggunakan segitiga utama
Bergerak
Pencahayaan:
Yang lebih tinggi
Left Segitiga utama Hak
Menunjukkan Menyembunyikan ← Key Segitiga Turunkan

nota: visualisasi segitiga biasanya mudah dengan pencahayaan keras dan ekspresi neutral.
Dalam contoh di atas, ternyata lebih bulat kerana senyum lebar.

Cuba bergerak sumber cahaya dalam apa-apa arahan dari lampu segitiga utama dengan menggerakkan tetikus anda pada pilihan di atas. Kecuali pencahayaan lebih rendah, setiap pilihan ini boleh dianggap sebagai “bahagian depan atas” lampu – lagi kedudukan segitiga utama biasanya dianggap yang terbaik all-around perwakilan. Ini adalah kerana bentuk segi tiga merupakan petunjuk beberapa prinsip asas pencahayaan potret yang baik.

Sebagai contoh, apabila segitiga utama adalah:

  • Terlalu Besar (tall atau Wide). Ini bermakna cahaya terlalu dekat ke arah hadapan subjek, dan berkemungkinan tidak mewujudkan penampilan yang cukup mendalam sejak kebanyakan bayang-bayang yang tersembunyi dari perspektif kamera.
  • Terlalu sempit. Ini bermakna cahaya terlalu jauh ke sisi subjek, dan boleh menyebabkan hidung untuk hadir lebih besar dengan ia membuang bayangan yang lebih panjang, bersama-sama dengan yang berpotensi meninggalkan sebahagian besar muka dalam bayang-bayang. Walau bagaimanapun, ini mungkin kurangnya mematuhi semua garis panduan utama segitiga.
  • Terlalu pendek. Ini bermakna bahawa cahaya adalah terlalu tinggi atau rendah, dan kemungkinan menyebabkan bayang-bayang bawah mata atau kekurangan definisi bayang-bayang sepanjang garis rahang, masing-masing. Pencahayaan dari bawah ini sering digunakan untuk makhluk yang terselindung, dalam filem, atau untuk mewujudkan wajah yang menakutkan apabila orang-orang yang cerita menakutkan (dengan memegang lampu suluh di bawah muka).

Juga diingat bahawa penampilan yang tepat akan berbeza luas bergantung kepada struktur muka subjek tertentu dan ungkapan, jadi satu-satunya harus menggunakan ini sebagai panduan kasar.

* Nota: “gelung lampu” adalah satu lagi popular (dan lebih biasa digunakan) gaya potret yang serupa dengan Rembrandt lampu, kecuali bayang-bayang dibawah hidung tidak sepenuhnya dilanjutkan kepada bayang-bayang di jauh di sebelah muka – menghasilkan ” bergelung “bayang-bayang pepenjuru di bawah hidung.

lampu pendek berbanding foto pencahayaan yang luas
Lampu pendek Lampu luas

Walau bagaimanapun, dengan mana-mana kaedah yang terdapat pengecualian, tetapi biasanya hanya apabila ini adalah selaras dengan semangat pemerintahan itu. Sebagai contoh, sebuah potret pemandangan sampingan mungkin tidak memerlukan segitiga utama untuk menyampaikan rasa mendalam, tetapi hanya jika bayang-bayang tambahan telah menjadi kelihatan di sebelah muka (seperti dalam contoh di sebelah kiri).

Selain itu, pencahayaan Rembrandt adalah hanya satu gaya kalangan banyak, dan setiap subjek adalah sedikit berbeza. Sebagai contoh, seseorang mungkin mahu keras sisi-lampu untuk menyerlahkan bulu muka seorang lelaki, atau untuk menyampaikan simetri dengan hanya menerangi setengah muka. Utama adalah mengetahui bagaimana untuk menggunakan cahaya untuk menekankan kedalaman, bentuk atau tekstur – bergantung kepada niat seni anda.

Dua gaya biasa lain termasuk lampu pendek dan pencahayaan yang luas. Ini digunakan apabila muka subjek adalah berorientasikan pada sudut. Pencahayaan pendek menerangi muka penuh dan meninggalkan bahagian yang berhampiran kepala dalam bayang-bayang, sedangkan pencahayaan yang luas menerangi sisi berhampiran kepala dan muka, tetapi meninggalkan sisi jauh muka dalam bayang-bayang. Ini dan yang lain gaya pencahayaan potret akan menjadi subjek tutorial datang.

KESIMPULAN & MEMBACA JUGA

Secara umum, matlamat pencahayaan potret adalah untuk mencapai cahaya yang lembut. Ini menjadikan mempunyai tertakluk kelihatan licin dan beransur-ansur, dan membuat tekstur kulit kelihatan lebih lembut. Mencapai cahaya lembut memerlukan membuat saiz ketara sumber cahaya yang lebih besar. Ini boleh dilakukan oleh sama ada (i) bergerak cahaya lebih dekat, (ii) meningkatkan saiz fizikal, atau (iii) memantul cahaya ini atau meresap melalui objek lain.

Walau bagaimanapun, pilihan arahan lampu pasti lebih subjektif berbanding cahaya keras atau lembut. Walaupun begitu, dua orientasi pencahayaan biasanya dianggap tidak diingini: lampu dari bawah dan terus dari depan. Bekas tidak adalah sesuatu yang kelihatan semula jadi, dan kedua memusnahkan rasa potret kedalaman. Dalam mana-mana, seseorang umumnya mahu untuk menggambarkan subjek mereka dalam cahaya yang memuji-muji, tetapi setiap subjek adalah unik dan mungkin memerlukan rawatan yang berbeza.

Tanpa mengira pilihan di atas, kunci untuk membayangkan niat artistik anda pada permulaan, dan kemudian untuk menyesuaikan setup pencahayaan anda untuk mencapai matlamat tersebut.

Untuk terus membaca tentang topik ini, juga melihat bahagian 2 tutorial ini:
Gambar-gambar dengan Dua Sumber Cahaya: Menambah cahaya Isikan

Untuk topik lain yang serupa, juga melawat tutorial berikut:

  • Kamera Flash: Rupa
    Membincangkan bagaimana untuk mengawal kualiti dan rupa cahaya dari flash.
  • Sekolah Interaktif kami dalam potret (dalam forum)
    Khususnya, kita lihat pada 2 pelajaran: pencahayaan dan pengajaran 3: kedudukan .

Tinggalkan komen